جستجوی این وبلاگ

۱۳۸۸ مهر ۱۹, یکشنبه

کشاورزی و محصولات تولیدی در چروده




بواسطه وجود چشمه های متعدد و پر آب و همچنین وجود زمینهای حاصلخیز ، کشاورزی در این روستا رونق چشمگیری دارد بطوری که کمتر زمین را میتوان مشاهده کرد که در آن محصولی وجود نداشته باشد و کشت و کاری در آن صورت نگرفته باشد .

هر یک از ساکنین در بخش اعظمی از زمین های تحت مالکیت خود به کشت انواع محصولات از قبیل : سیب زمینی ، پیاز ، سیر ، پیازچه ، انواع سبزی ، انواع لوبیا ، آفتاب گردان ، ذرت ، انواع کدو ، گوجه ، خیار و گندم جهت مصارف خود و بعضاً فروش در بازارهای هفتگی در شهرهای پره سر و رضوانشهر ، اشتغال دارند . این محصولات توسط اکثر ساکنین روستا ، اعم از کوچ نشینان ، خوشنشینان و ساکنین دائم کشت میشود .

کشت ذرت و انواع لوبیا



در « چَروَدِه » علاوه بر زمینهای کشاورزی باغات بزرگ و متعدد میوه و گردو وجود دارد .

در باغات میوه بیشترگونه های مختلف سیب ، گلابی ، گیلاس ، آلو ، به ، انگور ، فندق ، انجیر و . . . وجود دارد . گونه « سیب » موجود در این باغات خود بیش از۱٠ نوع مختلف میباشد که در فاصله ماه های تیر تا آبان رسیده می شوند و قابل استفاده میباشند . همچنین گونه «گلابی » موجود در این باغات از انواع مختلف این میوه میباشد که از جاهای دیگر به اینجا آورده شده و بر روی پایه گلابی وحشی پیوند شده اند .گونه « به » نیز از چند نوع مختلف میباشد . این تنوع میوه ها ی رنگارنگ در باغات « چَروَدِه » زیبایی خاصی به این روستا بخشیده است .



گردو از دیگر محصولات باغی در « چَروَدِه » می باشد که از اهمیّت خاصی برای مردم « چَروَدِه » برخوردار است به طوری که هیچ باغی و زمینی را نمیتوان یافت که در آن درخت گردو وجود نداشته باشد . در واقع گردو از محصولات مهم و نقش آفرین در اقتصاد خانواده های روستا می باشد

درختان تناور گردو در هر حیاتی و در جلوی منازل خود زیبایی خاصی به این روستا داده و هم صاحب آن ملک از سایه آن درخت استفاده میکند و در ایام گرم سال بویژه در روز های تابستان با پهن گردن فرشی در زیر سایه آن به استراحت می پردازند .


تولید گردو را میتوان یکی از منابع مهم درآمد برای روستاییان برشمرد . چون با فروش بخشی از گردو مازاد بر نیاز خود ، بخشی از مخارج زندگی را تامین می نمایند .



خصوصیات آب و هوا در فصول مختلف سال

در روستای « چَروَدِه » آب و هوای مختلفی در هر فصل وجود دارد .

در فصل بهار هوایی بسیار لطیف با جلوه ای خاص از طبیعت که باز شدن برگهای تازه و رویش سبزه و چمن را در پی دارد . همچنین وزش نسیم های بهاری و آواز بلبلان و فاخته (کوکو) جلوه های فصل بهار را صد چندان میکند .

در فصل تابستان هوایی گرم و خشک بر روستا حاکم است اما بواسطه وجود رودخانه پر آب و زیبایی در سمت جنوب غربی روستا و وزش بادهای فصلی که از ساعات اولیه ظهر آغاز و تا عصر هنگام ادامه دارد این هوای گرم با خنکی حاصل از باد تعویض شده و روز را قابل تحمل و جذاب میکند .در روزهای پایانی شهریور ماه با کم شدن از شدت گرما و ورود هوای مرطوب در اکثر روزها هنگام عصر مه غلیظی کل روستا را فرا می گیرد بطوری که تشخیص اجسام در فاصله بیش از سه متر عملاً غیر ممکن میشود .



در فصل پاییز مخصوصاً اوایل مهر تا اواسط آبان شاهد مطبوع ترین آب و هوا خواهیم بود . که گاهی با وزش بادهای موسمی بنام گرمش سکوت نسبی روستا در هم میشکند . اما از نیمه دوم آبان تا اواخر پاییز با بارش باران و گاهاً برف دیگر از آن آب و هوای مطبوع خبری نیست ضمن اینکه وزش باد های سرد و سوزان نوید زمستانی سخت را میدهد .
فصل زمستان عمدتاً خشک و سرد است به طوری که بارندگی در این فصل عموماً بصورت برف میباشد . پیران و ساکنین روستا بارش برف به ارتفاع بیش از دو متر را اقرار نموده اند .

به طوری که برخی از یادداشتهای سران روستا بر اوراق کتب قدیمی ، مهر تائیدی است بر این مدعا . در بخشی از این یادداشتها اینگونه آمده است :
" در تاریخ دوازدهم اسفند ماه سال یکهزار و سیصد و هفده به قدرت یزدان ، برف بی پایانی به ارتفاع بیش از دو متر نازل گردید ،که خسارت فاحشی بر اغنام و احشام این دیار وارد آمد "

و در بخشی دیگری از این یادداشتها اینچنین آورده اند :" در تاریخ اول فروردین سال یک هزار و سیصد و سی و پنج خورشیدی در چروده یک هفته متوالی برف باریده به میزان یک و نیم متر "

در قسمتی دیگر نیز این نوشته به چشم میخورد :

" در تاریخ ششم فروردین ماه سال یکهزار و سیصد و سی و شش برف به میزان نیم متر بارید که احشام دارها خسارت بسیار دیدند " .
با این اوصاف میتوان به جرات گفت که « چَروَدِه » دارای زمستانهای خشنی است که بعضاً تا روزها و هفته ها در فصل بهار نیز همین منوال برقرار است .
آداب مردمان روستا به زودی در پستهای بعدی منتشر خواهد شد .